Verhoog je omzet door beter inzicht.
Hard werken en te veel uren maken om voldoende te verdienen? Wat kan daar de oorzaak van zijn en hoe kan je dat oplossen?
Een van de problemen kan ontstaan door de 80/20 regel.
https://admin-online.webinargeek.com/groeikansen-voor-de-zzper
Ken jij de 80/20 regel?
Heb je daar last van? Wat is dan die 80/20 regel?
Eerst zal ik even uitleggen hoe deze is ontstaan, wie deze regel bedacht heeft.
Een Italiaanse wiskundige en econoom Vilfredo Pareto heeft begin 1900 ontdekt dat in Italië 80% van de economie in handen was van 20% van de bevolking. En 30 jaar later heeft een onderzoeker Joseph Juran ontdekt dat deze verhouding juist heel vaak voorkomt. Vanaf toen is dit het Pareto Principe genoemd. Helaas was Pareto al overleden, die heeft nooit geweten dat er een principe naar hem is genoemd.
Wat heeft dit dan te maken met jouw bedrijf?
In veel bedrijven en zeker bij ZZP-ers, de zelfstandige Professionals komt het voor dat juist 80% van je tijd besteed wordt aan werkzaamheden of klanten die maar 20% van de omzet leveren. En dat wil dus zeggen dat de andere 20% van het werk en de klanten juist voor de overige 80% van de omzet zorgen. Een hele scheve verhouding dus.
Het gaat hier juist om een principe, het hoeft dus niet per se precies dit aantal te zijn. Een verhouding van 75/25 of 85/15 of iets dergelijks kan dus bijvoorbeeld ook.
Als je dit uittekent in een grafiek zie je duidelijk de scheve verhouding. En daar zit juist een groot energielek en daardoor ook een financiële rem.
Wat zorgt voor de financiële rem?
Deels komt dat doordat er een aantal werkzaamheden zijn die bijvoorbeeld maar tijdelijk meer werk geven dan opbrengsten. Denk aan nieuwe klanten waar wat extra tijd in gaat zitten. Of een nieuwe werkmethode die extra tijd vraagt in het begin. Als het goed is zijn deze extra inspanningen tijdelijk en brengen ze later weer profijt op.
Maar een ander deel van de tijd gaat vaak zitten in bijvoorbeeld een aantal klanten waar elke keer weer opnieuw extra aandacht naar toe moet. Of werkzaamheden die veel beter anders aangepakt kunnen worden. En door deze onderdelen zit er dus juist jouw energielek en dit gaat ten koste van je omzet.
Hoe kan dit je omzet verhogen?
Bedenk eens wat er gebeurt als je nu juist meer tijd kunt besteden aan de andere 20% van de werkzaamheden? Die juist veel meer opleveren? Daarmee krijg je een hefboomeffect.
Hoe kan je dit probleem oplossen?
Om dat te kunnen doen moet je eerst op zoek naar de oorzaak.
De oorzaak kan liggen op veel verschillende vlakken: je doelgroep, je aanbod of assortiment, je prijsstelling, je verdienmodel, je communicatie en nog veel meer.
Het is juist belangrijk om dit heel duidelijk voor jezelf in kaart te brengen. Zodat jij kunt kijken waar bij jouw bedrijf de energie- en financiële lek zit.
En vaak is dit ook niet door 1 oorzaak. Meestal zijn er ook verschillende oorzaken die allemaal een steentje bijdragen hieraan.
Daarvoor heb ik een 12 stappenplan ontwikkeld om zo op zoek te gaan waar de oorzaken zitten en om deze stuk voor stuk op te lossen. Zodat jij veel meer inzicht en duidelijkheid krijgt en je beter kunt richten op taken die het meeste opleveren in energie, voldoening en geld.