3 handige tips voor jouw administratie

Geld en tijd besparen als ondernemer? Lees snel verder!

Super handige tips voor je om geld en tijd te besparen met je administratie (met een vleugje humor)

 

Als jij een eigen bedrijf hebt, weet je maar al te goed dat administratie misschien niet het meest geliefde onderdeel is van het ondernemerschap. Het wordt vaak gezien als stoffig en moeilijk, terwijl we allemaal weten hoe belangrijk het is. Maar maak je geen zorgen, want wij hebben een aantal briljante tips voor je die het allemaal een stuk duidelijker en makkelijker maken. En laten we eerlijk zijn, sommige tips zijn zo simpel dat je je afvraagt waarom je er niet eerder aan gedacht hebt.

 

Start met een goed plan

Laten we beginnen bij het begin: een goed plan. Als ondernemers willen we niets liever dan ondernemen. We willen ons bezighouden met ons vakgebied en alle andere taken laten we liever links liggen. Maar als er één taak is die blijft liggen, is het wel de administratie. Vooral wanneer we druk zijn of het even iets minder goed gaat. Geloof me, ik heb ook wel eens de neiging gehad om de brieven van de belastingdienst te negeren. Maar hiermee los je natuurlijk helemaal niets op, sterker nog, het maakt het alleen maar erger. Het is als struisvogelpolitiek: je steekt je kop in het zand en hoopt dat niemand het ziet. Maar laten we eerlijk zijn, zo werkt het niet.

Het niet kunnen of willen overzien van je administratie is vaak een deel van het probleem. Maar geen paniek, daar ben ik om je te helpen. Ik heb deze geniale tips voor je geschreven om je administratie eenvoudiger te maken. Dus stop met die struisvogelpolitiek en laten we samen naar een oplossing zoeken!

Administratie geeft je overzicht

Administratie geeft je niet alleen overzicht, het is de levensader van je bedrijf. Net zoals je hart het bloed door je lichaam pompt, zorgen je financiën ervoor dat je bedrijf blijft draaien. En laten we eerlijk zijn, wat gebeurt er als je hart begint te haperen? Juist ja, je gaat naar de klote.

Maar laten we niet alleen focussen op de nare gevolgen. Administratie biedt ook talloze voordelen. Ten eerste, je belastingaangiftes. Geen zin in gedoe met de belastingdienst? Zorg dan dat je administratie op orde is. Niet alleen levert dit minder stress op, het zorgt er ook voor dat je optimaal kunt profiteren van alle fiscale voordelen waar je recht op hebt. En laten we eerlijk zijn, wie houdt er nu niet van gratis geld?

Maar het draait niet alleen om de belastingaangiftes. Als ondernemer wil je toch ook gewoon een succesvol bedrijf runnen? Eentje waar je lekker van kunt leven en jezelf kunt trakteren op die welverdiende vakantie naar Tenerife. Om dit te bereiken, moet je grip hebben op je omzet en kosten. En hoe doe je dat? Juist ja, door je administratie bij te houden. Want laten we eerlijk zijn, hopen dat het wel goed komt is een garantie voor falen.

Stel jezelf doelen en maak een plan. Net zoals je de navigatie aanzet als je naar een onbekende bestemming gaat, heb je een plan nodig voor je bedrijf. Zo weet je waar je naartoe wilt en kun je een koers bepalen. Zonder doelen ben je als een kip zonder kop die maar wat rondrent en hoopt op een happy ending. En laten we eerlijk zijn, in het echte leven werkt dat niet.

Dus, zet die administratie op orde, stel doelen en navigeer als een pro naar het succes dat je verdient. Je wilt toch niet eindigen als een verdwaalde toerist in de woestijn zonder water? Zorg ervoor dat je de juiste afslagen neemt en je bedrijf op koers houdt. En hey, als er onderweg een obstakel opduikt, kun je altijd bijsturen. Net zoals de navigatie je vertelt hoe je om moet gaan met files, kun jij je plannen aanpassen en het maximale uit je bedrijf halen.

Dus waar wacht je nog op? Neem het heft in eigen handen, laat je administratie voor je werken en leg die belastingaangiftes aan de ketting. Want als je het niet doet, geloof me, dan komt er een moment dat je wenst dat je het wel had gedaan. En dat moment wil je voorkomen. Echt waar.

 

Werk als een baas op een vast stekkie

Laten we eerlijk zijn, als je je administratie rondslingert als een verstrooide professor, kom je nergens. Dus, gooi al die losse papieren, bonnetjes en postzooi niet lukraak neer; creëer een vaste plek waar jouw administratie het thuisgevoel kan vinden. Zo’n heiligdom waar alles netjes bij elkaar ligt, zodat je alles in één oogopslag kunt zien en er meteen mee aan de slag kunt gaan. En weet je wat? Kies gewoon een plek waar dat zooitje lekker kan blijven liggen, zelfs als je een onverwachte sneltrein naar ergens moet nemen.

Dus vergeet die keukentafel, die is nou juist totaal ongeschikt. Je wilt toch niet steeds die troep oppakken en verplaatsen als je gewoon wilt beginnen? Kom op, beestje moet een naam hebben. Kies een klein, stoer bureautje, hup, zo’n boekenrekje met een uitklaptafel of kan het misschien nog gekker? Een prachtige werkplek creëren op zolder of in de logeerkamer om jouw zakelijke genie de vrije loop te laten. Maar let wel op, zorg ervoor dat die werkplek geen zielige mix wordt van vuile wasmanden en een verdwaalde strijkplank. Maak van die plek een oase van efficiëntie en overzicht.

En nog iets, laat een prikbord of magneetbord niet ontbreken. Hou die puppies erbij, want ze zijn verdomd handig voor jouw overzichten en planningen.

 

en nog eentje voor de lol…..

Doe gewoon je administratie op vaste tijdstippen

Je moet het aanpakken als een professionele bokser. Geen willekeurige rondjes draaien, maar op vaste tijdstippen keihard aan de slag gaan. Stel jezelf een half uurtje per week in het vooruitzicht, ga ervoor, en regel de boel. Als je regelmatig je administratie bijwerkt, kost het je nauwelijks tijd en vergeet je ook niet zo snel iets, omdat je het nog vers in je geheugen hebt zitten. Je wilt niet weken of maanden achterlopen, anders ben je aan het einde van de rit de bonnen kwijt, kun je de btw niet terugvragen en kun je fluiten naar je onkosten. Dan is het je eigen domme schuld dat je geld laat liggen, snap je?

En trouwens, voor je facturering is het al helemaal van belang om die facturen zo snel mogelijk de wijde wereld in te sturen. Hoe eerder je ze verstuurt, hoe eerder die klanten gaan betalen. En geloof me, je wilt je centen rapen, dus kies een badass moment in je week en zet het direct als een heilige verplichting in je agenda. Bijvoorbeeld, elke vrijdag even de factuurtjes regelen en elke maandag je administratie bijwerken als een malle.

 

Dis zijn de eerste tips uit mijn nieuwe ebook dat helemaal boordevol staat. Wil je er meer? Volg me dan, heel tof.

Pauline Mulders

Winstcoach voor ZZP, Zakelijk Zelfstandige Professionals. Wil jij je bedrijf laten groeien? Meer klanten en meer omzet? Of beter nog meer winst? Doe mee met onze challenge

Geef een reactie