Je bent ondernemer, maar ben je ook ondernemend genoeg?
Juist om goed te kunnen ondernemen moet je zelf heel creatief en ondernemend zijn. Je eigen bedrijf moet door jou kunnen groeien en bloeien. Het is dus ook belangrijk om aan marketing te doen. Dan denk je: Dat is toch alleen voor de grote bedrijven?
Nee, niets is minder waar. Marketing is een Engelse term ontstaan door de samenvoeging van Market en getting, met andere woorden: De markt op gaan. Laat zien wie je bent en wat je doet. Heel vaak en steeds weer, maar wel op een leuke en waardevolle manier.
Dit is voor veel ondernemers ook heel moeilijk en daardoor wordt het steeds vooruit geschoven. Maar op die manier kom je niet veel verder. Je moet echt wekelijks iets aan marketing doen. Je naamsbekendheid opbouwen is heel belangrijk, zodat mensen weten wie je bent en wat je doet en vooral hoe ze je kunnen bereiken.
En dit hoeft niet altijd met grote kosten gepaard te gaan zoals advertenties of zo. Dat kan ook steeds op kleine schaal. Juist de consequente en consistente aanpak hiervan is heel belangrijk. Regelmatig met een vast patroon werkt het beste. Doe er dus elke week iets aan en niet steeds denken: dat doe ik wel als dit af is, of eerst nog dat andere doen…. Dat is uitstellen.
En taken die je niet graag doet kun je het beste maar als eerste doen. Dan ben je ervan af. En het geeft je een goed gevoel en meer energie. Dus voortaan maandag = marketing dag!! Je kunt dan de hele week iets bedenken en zet het maandag online.
Maak het leuk en makkelijk voor jezelf met een planning. Elke week verzin je iets leuks om onder de aandacht te brengen.
Werken IN je bedrijf is werken voor de klanten van vandaag.
Werken AAN je bedrijf is werken aan de klanten van morgen.
Maak een schema en bekijk voor elke week of er speciale gelegenheden zijn waarop je kunt inhaken. Zet ook meteen in dit schema de verschillende activiteiten van je werk die tijdsgebonden zijn. Dat kan zijn een nieuwe collectie, uitverkoop of juist vakantietijd. Bij ons is dat bijvoorbeeld juist wanneer de belastingaangiftes ingediend moeten worden, dus na elk kwartaal en aan het begin van het nieuwe jaar.
Zorg dat je altijd ruim voor die datum genoeg aandacht eraan geeft. Als aan het einde van het jaar de pepernoten en kerstversiering weer in de winkels liggen moet je ook al bedenken hoe je dit in jouw bedrijf kunt toepassen.
En begin met leuke kleine dingen. Maak het niet te moeilijk.
Voor de komende weken hebben we al een aantal goede onderwerpen waarmee je aan de slag kunt.
Elke week een leuk onderwerp. Zoals Dierendag, herfst, Halloween, Sinterklaas, Zwarte Pieten. Heb jij al leuke ideeën?
Laat het ons weten.
Heb je liever wat hulp? Doe dan mee met onze online workshop. Op die manier kunnen we elkaar inspireren, activeren, motiveren en helpen. Dat werkt super.
En je ontvangt van mij het schema zodat je dat verder naar eigen inzicht kunt aanpassen. Print het uit en hang het boven je bureau zo dat je minstens 2 maanden in beeld hebt.
Ik help zelfstandige ondernemers met hun financieel resultaat te verbeteren. Een betere financiële planning, een makkelijke en heldere administratie, mis geen belastingvoordelen en hulp met ondernemersvaardigheden voor een goede opstart en opbouw van hun bedrijf.
Wil je meer tips voor jouw eigen bedrijf? Volg me dan op Social Media. Dat zou ik leuk vinden.
Wil je niet wachten en wil je nu al veel meer tips? Tof! Download ons gratis ebook met meer dan 35 tips om tijd en geld te besparen met je administratie en belastingen.