ZZP btw tip: de nieuwe Kleine OndernemersRegeling (KOR)

nieuwe KORregeling
nieuwe KORregeling

Doe je mee aan de nieuwe KOR? Investeer dan nu dit jaar nog of extra inkopen.

Doe je mee aan de nieuwe Kleine Ondernemers Regeling (KOR) voor de btw (omzetbelasting)?

En wil jij binnenkort nog extra inkopen, aanschaffingen doen of investeren? Doe dat dan voor 31 december 2019.

Wanneer je meedoet met de nieuwe KOR-regeling voor de btw, dan hoef je geen btw meer af te dragen over een omzet van maximaal € 20.000. Dan is ook direct de btw over jouw kosten en investeringen niet meer te verrekenen met je af te dragen btw. Dus je krijgt dan volgend jaar de btw hiervan niet terug. Op zich niet erg want als het goed is doe je alleen met de KOR regeling mee als dat jou wat oplevert. Dus als jij meer omzetbelasting te betalen hebt dan dat je kunt verrekenen.

Maar als je nu voor 31 december nog extra inkopen doet of investeringen, dan kun je de btw hiervan nog wel verrekenen met de btw aangifte oer het 4e kwartaal. En misschien heb je daardoor nog wel (meer) voordeel met de bestaande KOR.

Geef jij jezelf die nieuwe laptop of telefoon voor de kerst?

Ik zie nog vele vragen en onduidelijkheden voorbij komen over deze regeling, daarom wil ik er nog wat extra uitleg over geven.

Omzet minder dan € 20.000

De nieuwe KOR is bedoeld voor ondernemers met een omzet minder dan € 20.000. Wanneer je hiervoor hebt aangemeld (en goedgekeurd) hoef je geen btw aangiftes meer in te dienen en geen btw meer af te dragen. Je kunt dus ook geen btw van je kosten hiermee verrekenen. De omzetgrens is voor je totale omzet, dus ook als je (deels) vrijgestelde omzet hebt of omzet verlegd van btw bijvoorbeeld in verband met onder aanneming of buitenland. Hiervoor met je de omzet berekenen van dit jaar (of voorgaande jaren) inclusief btw of een goede inschatting maken voor komend jaar.

Is de nieuwe KOR voordeliger?

Dat is afhankelijk wat voorgaande jaren je omzet en kosten waren.

Stel dat je komend jaar een omzet behaald net onder de € 20.000, bijvoorbeeld € 19.990 inclusief btw. Dan zou de af te dragen btw( bij volledige btw hoog tarief) € 3.469 zijn. Hoe bereken je dat? Dan is € 19.990 inclusief 21% btw dus totaal 121%. Vervolgens deel je € 19.990 door 121 = € 165 en dat is 1%. Doe dit nu maal 100 dan is € 16.521 het bedrag van omzet exclusief btw (dus 100%) en

Wanneer je het totale bedrag deelt door 121 en maal 21 dan is dat € 3.469 zijnde de 21% btw.

Dus € 19.990 (121%, inclusief) minus € 16.521 (100%, exclusief) is € 3.469 (21% btw).

Wanneer je totale kosten nu € 10.000 zijn inclusief btw dan zit daar maximaal € 1.735 aan btw in( € 10.000 gedeeld door 121 en maal 21).

In dit geval zou de af te dragen btw € 3.469 zijn minus de te verrekenen btw (voorheffing) € 1.735 dus € 1.734 af te dragen. Nu met de nieuwe regeling hoef je dit niet af te dragen dus €.1.735 voordeel. In deze situatie zijn we vanuit gegaan dat de volledige kosten inclusief 21% btw is maar vaak is dat minder omdat er deels lage btw van toepassing is en deels btw vrij zoals bijvoorbeeld verzekeringen en bankkosten dus zou je voordeel nog iets hoger zijn.

Heb je meer kosten? Dan kan het voordeel lager zijn en bij minder kosten kan het juist hoger zijn.

De prijzen verlagen?

Is het verstandig om hierdoor je prijzen te verlagen? Nee, meestal niet. Wanneer de nu lagere prijzen gaat vragen snij je daarmee jezelf in je vingers want de btw die jij betaald op de kosten kun je ook niet meer verrekenen. Dat heb je voorgaande jaren ook niet gedaan toch? Bijvoorbeeld een kapster aan huist rekent voor wassen, kippen, kleuren hetzelfde als voorheen. Of als je muziek- of yogalessen geeft kunnen de prijzen ook hetzelfde blijven. Als je producten en/of diensten levert aan particulieren is dit altijd inclusief btw. En de particulier kan geen btw terugvragen, voor hun geeft het geen verschil.

Lever je aan bedrijven?

Wanneer je diensten en/of producten levert aan bedrijven dan moet je voortaan op de factuur “btw vrijgesteld” vermelden en bedrag van de btw is dus € 0.00. Daarmee kunnen de bedrijven dus geen btw verrekenen met hun eigen afdrachten. Dat geeft niet want ze hoeven het ook niet aan jou te betalen. Echter jij hebt nu niet meer het voordeel dat je wel btw doorberekend en niet (volledig) hoeft af te dragen. Dus jij gaat hiermee misschien een beetje achteruit. Bereken dit goed en pas eventueel je prijzen/tarieven een klein beetje aan.

Kom je boven de € 20.000 aan omzet?

Dan moet je dat melden aan de belastingdienst en vanaf dan moet je ook meteen weer btw af gaan dragen. Je wordt weer btw plichtig en kunt ook weer de btw die jij betaald verrekenen. Daarna kun je dan de volgende 3 jaren niet meer meedoen met de KOR. Dus let hier goed op!

Wanneer is de KOR aanvragen niet verstandig?

Als je van plan bent meer te investeren dan dat je omzet is, dan is het niet verstandig om mee te doen met de KOR omdat in dit geval je meer btw terug krijgt dan je zou moeten betalen.

Heb je de laatste jaren grote investeringen gehad?

Wanneer je de laatste jaren grote investeringen hebt gehad en daarvoor grotere bedragen aan btw terggevraagd dan kan het ook verstandig zijn om (nog) niet mee te doen.

Bijvoorbeeld wanneer je afgelopen jaren een nieuwe auto hebt aangeschaft en daarvan de btw teruggevraagd. Voor een auto is er een btw- herzieningstermijn van 5 jaar. Dus stel je hebt € 5.000 aan btw teruggevraagd dan moet je zodra je niet meer btw plichtig bent, dus bij de nieuwe KOR of als je stopt met je bedrijf. Dit bedrag delen door 5 en ieder jaar daarna vervalt € 1.000.

Heb je de auto 3 jaar geleden gekocht? Dan heb je die 3 jaar recht op aftrek, dus € 3.000 en moet je vanwege de herzieningsregeling € 2.000 terug betalen. Bij onroerend goed (o.a. ook verbouwingen) dan is de herzieningsperiode 10 jaar. Een correctie tot € 500 hoeft niet terugbetaald te worden bij instap nu in de nieuwe KOR.

Altijd wel goed je administratie bijhouden

De nieuwe KOR wil niet zeggen dat je ook vrijgesteld bent van administratieve verplichtingen. Je moet nog steeds wel een goede administratie bijhouden omdat je aan het eind van het jaar wel in de aangifte inkomstenbelasting je opbrengsten en je kosten moet aangeven en daarmee je resultaat (winst of verlies).

Pauline Mulders

Ik ben Pauline Mulders-Klep, financiele ZZP choach, eigenaar van Admin-online. Ik help zelfstandige ondernemers meer te verdienen met hun bedrijf door financieel coaching.

Geef een reactie