Gratis online workshop: Groeikansen voor de ZZPer

Gratis online workshop: Groeikansen voor de ZZPer

 

Maak jij als ondernemer zakelijke kilometers? Dan heb je meestal de keuze om de auto met alle kosten op de zaak te zetten of in privé te houden. Wat het verschil is en wat het meest voordelige is leg ik je hier in het kort uit.

Dit is een van de vragen die ik heel vaak krijg: “Kan ik de kosten van auto op de zaak zetten of privé houden? Wat is het voordeligste? “

En het antwoord is: dat hangt ervan af. Van verschillende factoren. Hoe oud is de auto, wat kost de auto in aanschaf en in onderhoud, wat zijn de te verwachten andere autokosten zoals MRB, verzekering. Heb je de auto via lease. Hoeveel kilometer rij je zakelijk en hoeveel privé? Soort brandstof, bijtelling, leeftijd van de auto enz. Je snapt het al. Geen eenvoudig antwoord.

 

Om het verschil tussen beide te kunnen berekenen moeten we op al deze vragen antwoord hebben of hier schatting naar doen. En daarmee kunnen we dan uiteindelijk pas een goede berekening maken.

Toch zijn er wel een eenvoudige vuistregels:

 

  • Een nieuwe auto en veel zakelijke kilometers, dan meestal voordeliger op de zaak.
  • Een oudere auto (ouder dan 5 jaar) een meer privé kilometers dan meestal het voordeligst om privé te houden en € 0.19 per kilometer door te berekenen
  • Een Youngtimer, d.w.z. een auto vanaf 15 jaar of ouder, dan is zakelijk weer het voordeligste. De bijtelling voor privé gebruik is hiervoor maar 35% van de economische waarde.

Wat is de bijtelling voor privé gebruik?

Als je een auto meer dan 500 KM privé gebruikt en alle kosten worden door de zaak betaald, dan moet je voor het privé gebruik een deel “terugbetalen”. Om dit te kunnen berekenen heeft de Belastingdienst percentages vastgesteld.

Dit is voor oudere auto’s 25% van de nieuwwaarde van de auto of een lager percentage als je een zuinige auto hebt.

Dat wil zeggen dat bij een auto van € 20.000 dan 25%, zijnde  € 5.000 bij je inkomen wordt bijgeteld en hierover betaal je dan belasting. Je betaald dus 37% – 40% of 52% over dit bedrag, afhankelijk van de hoogte van je inkomen.

Stel dat jouw inkomen in de hoogste belastingschijf valt dan is dat dus € 2.600. Omgerekend dus ruim € 200 per maand.

Daar kan je zelf privé geen auto van rijden.

Bij een Youngtimer is de bijtelling 35% van de economische waarde. Dus niet gebruiken als je een hele waardevolle auto hebt!

Bij een auto die je € 5.000 heeft gekost is het dan 35% x         € 5.000 en zo komt de bijtelling op € 1.750 en daarover betaal je het belastingtarief.

Auto op de zaak of privé?

De bijtelling hoeft nooit hoger te zijn dan de werkelijke kosten dat jaar. Stel je hebt een auto van € 40.000 met 25% bijtelling, dat zou € 10.000 aan bijtelling zijn. Als je kosten inclusief afschrijving totaal € 8.500 zijn in dit betreffende jaar dan is de bijtelling ook € 8.500.

Genoemde percentages zijn voor een gemiddeld gebruik van ongeveer 75% zakelijk en 25% privé gebruik. Bij aantoonbaar sterke afwijking hiervan kan ook het bijtellingspercentage anders zijn.

Vanaf 2017 is voor de auto’s die vanaf 2017 in gebruik worden genomen een percentage van 22% voor de bijtelling en 4% voor elektrische auto’s.

 

Buiten deze bijtelling moet je ook met de laatste btw-aangifte een correctie doen voor de btw over het privé gebruik. Want van alle aanschaf, onderhoud en brandstof is de btw volledig teruggevraagd. Dus ook van je privé deel. Vandaar dat dit aan het einde van het jaar gecorrigeerd moet worden.

Of de auto privé?

Gebruik je voor de zakelijke kilometers je privéauto?

Dan mag je € 0,19 in rekening brengen per kilometer. Dit mag zelfs ook als je met de fiets en lopend gaat. Je moet dan wel een overzicht bijhouden wanneer en waar je naar toe gaat met het aantal kilometers. Maak er een overzicht van en boek dit maandelijks in je administratie.

Ook mag je een deel van de btw verrekenen over de zakelijke kilometers.

 

Dit geldt niet als je een auto van de zaak gebruikt. Daarvoor zijn andere eisen voor registratie.

 

Verhoog je omzet door beter inzicht.

 

Het komt vaak voor dat een ZZPer heel hard moet werken en veel uren moet maken om voldoende te verdienen. Wat kan daar de oorzaak van zijn en hoe kan je dat oplossen?

Een van de problemen kan ontstaan door de 80/20 regel.

 

Ken jij de 80/20 regel?

Heb je daar last van? Wat is dan die 80/20 regel?

Eerst zal ik even uitleggen hoe deze is ontstaan, wie deze regel bedacht heeft.

Een Italiaanse wiskundige en econoom Vilfredo Pareto heeft begin 1900 ontdekt dat in Italië 80% van de economie in handen was van 20% van de bevolking. En 30 jaar later heeft een onderzoeker Joseph Juran ontdekt dat deze verhouding juist heel vaak voorkomt. Vanaf toen is dit het Pareto Principe genoemd. Helaas was Pareto al overleden, die heeft nooit geweten dat er een principe naar hem is genoemd.

Wat heeft dit dan te maken met jouw bedrijf?

In veel bedrijven en zeker bij ZZP-ers, de zelfstandige Professionals komt het voor dat juist 80% van je tijd besteed wordt aan werkzaamheden of klanten die maar 20% van de omzet leveren. En dat wil dus zeggen dat de andere 20% van het werk en de klanten juist voor de overige 80% van de omzet zorgen. Een hele scheve verhouding dus.

Het gaat hier juist om een principe, het hoeft dus niet per se precies dit aantal te zijn. Een verhouding van 75/25 of 85/15 of iets dergelijks kan dus bijvoorbeeld ook.

Als je dit uittekent in een grafiek zie je duidelijk de scheve verhouding. En daar zit juist een groot energielek en daardoor ook een financiële rem.

Wat zorgt voor de financiële rem?

Deels komt dat doordat er een aantal werkzaamheden zijn die bijvoorbeeld maar tijdelijk meer werk geven dan opbrengsten. Denk aan nieuwe klanten waar wat extra tijd in gaat zitten. Of een nieuwe werkmethode die extra tijd vraagt in het begin. Als het goed is zijn deze extra inspanningen tijdelijk en brengen ze later weer profijt op.

Maar een ander deel van de tijd gaat vaak zitten in bijvoorbeeld een aantal klanten waar elke keer weer opnieuw extra aandacht naar toe moet. Of werkzaamheden die veel beter anders aangepakt kunnen worden. En door deze onderdelen zit er dus juist jouw energielek en dit gaat ten koste van je omzet.

Hoe kan dit je omzet verhogen?

Bedenk eens wat er gebeurt als je nu juist meer tijd kunt besteden aan de andere 20% van de werkzaamheden? Die juist veel meer opleveren? Daarmee krijg je een hefboomeffect.

Hoe kan je dit probleem oplossen?

Om dat te kunnen doen moet je eerst op zoek naar de oorzaak.

De oorzaak kan liggen op veel verschillende vlakken: je doelgroep, je aanbod of assortiment, je prijsstelling, je verdienmodel, je communicatie en nog veel meer.

Het is juist belangrijk om dit heel duidelijk voor jezelf in kaart te brengen. Zodat jij kunt kijken waar bij jouw bedrijf de energie- en financiële lek zit.

En vaak is dit ook niet door 1 oorzaak. Meestal zijn er ook verschillende oorzaken die allemaal een steentje bijdragen hieraan.

Daarvoor heb ik een 12 stappenplan ontwikkeld om zo op zoek te gaan waar de oorzaken zitten en om deze stuk voor stuk op te lossen. Zodat jij veel meer inzicht en duidelijkheid krijgt en je beter kunt richten op taken die het meeste opleveren in energie, voldoening en geld.

Wil je meer weten? Bekijk onze gratis workshop en meld je aan.

 

Pauline Mulders

Ik ben Pauline Mulders-Klep, financiele ZZP choach, eigenaar van Admin-online. Ik help zelfstandige ondernemers meer te verdienen met hun bedrijf door financieel coaching.

Geef een reactie

Sluit Menu
×
×

Winkelmand